Innováció
2021.08.02.

1970: az év, amikor a Volkswagen elektromos utazása elkezdődött

A Volkswagen ID.3 2020-as bemutatkozása mindössze a legújabb mérföldköve volt egy figyelemre méltó, több, mint 50 évvel ezelőtt kezdődött elektromos utazásnak.
A Volkswagen elektromos utazása

A legtöbb gyártó számára az elektromos autó viszonylag új fejlesztési irányt jelent. A legkorábban lépők is csak az elmúlt évtizedben kezdték el sorozatgyártani teljesen elektromos járműveiket. Vajon mi vezette a Volkswagent, hogy 1970-ben elektromos autót kezdjen el fejleszteni?

A késő hatvanas években általában azt hitték, a bolygó olajtartalékai valamikor a 1990-es években ki fognak merülni. Most már tudjuk, hogy ez a becslés tévedés volt, de akkoriban a Volkswagennek ez elég motivációt jelentett a Jövő Kutatási Centruma (Centre for Future Research) felállításához.

Image

A kezdeményezés vezetője a ma már legendás, elektrokémikus és akkumulátorkutatási specialista Dr. Adolf Kalberlah volt. Ő és mindössze tíz szakemberből álló csapata nem sokkal azelőtt kezdett el eredményeket felmutatni egy, az elektromotor-vezérlésben elért nagy áttöréssel.

A mai kompakt akkumulátorokkal ellentétben a csapatnak az akkor elérhető legjobb technológiát kellett használnia, mely az ólomakkuk egy régebbi és jóval nehezebb, 850 kg-os változata volt – nehezebb, mint egy egész Volkswagen bogár.

Dr. Kalberlahnak egy olyan karosszériára volt szüksége, ami elbírta ezt a súlyt, így választása a T2 Camperre esett. Az első teljesen elektromos Volkswagen, az Elektro Transporter tesztelését 1972-ben kezdték meg. A 70 km-es hatótávú autó 70 km/h-s végsebességre volt képes, és egy normál konnektorról 10 óra alatt lehetett teljesen feltölteni.

Ez akkoriban úttörő megoldás volt. A csapat még egy lenyűgözően gyors módszert is kidolgozott az akkumulátor cseréjére.

„Az akkumulátorok tökéletesen passzoltak a raktérpadló alá és úgy lehetett azokat eltávolítani, mint egy fiókot – egy villástargonca segítségével.”

Dr. Kalberlah egy akkori kollégája

Image

A Volkswagen aztán továbbfejlesztette az Elektro Transportert, nem kevesebb, mint 70 változatot építve 1973 és 1975 között. Két évvel később a modell kereskedelmi forgalomba került, és 20 darabot adtak el belőle az emlékezetes szlogennel: „Nulla liter per 100 kilométer!”

De Dr. Kalbalah csapata sem ült a babérjain.

1976-ban bemutatták első hibrid járművüket – ezzel neveztek a New York-i Modern Művészetek Múzeuma pályázatára, hogy megtalálják a jövő taxiját. Dr. Kalberlah CityTaxija egyik napról a másikra szenzáció lett. Amikor visszaérkezett Németországba, „az elektromos meghajtás atyjaként” köszöntötték.

Még ugyanabban az évben a Volkswagen legyártotta az izgalmasan új Golf első elektromos változatát is. Ez prototípus maradt egészen 1981-ig, amikor a kereskedelmileg is életképes elektromos Golf – a Golf CitySTROMer – fejlesztése elkezdődött.

1983-ban a Volkswagen bemutatta az első hibrid Golf koncepcióját – egy Mars-vörös Golf I modellt kéttengelyes elektromos hibrid meghajtással. Aztán 1991-ben felfedte a Chico-ként megismert hibrid miniautó koncepciót a frankfurti IAA-n (Internationale Automobil-Ausstellung, azaz Nemzetközi Autószalon). Ebben egy soros benzinmotor és egy elektromotor dolgozott, mely gazdaságos és megbízható volt, nem utolsósorban pedig élmény vezetni.

Image

A Golf III CitySTROMer lett a Volkswagen első sorozatgyártású elektromos autója 1992 és 1996 között. Összesen 120 darabot adtak el belőle, melyekből hihetetlen módon 50 még mindig az utakat rója. E modellt széles körben úttörőnek tartják és közlekedési múzeumok sóvárgásának tárgya világszerte. Egy Golf III CitySTROMer áll büszkén a Volkswagen Milton Keynes-i székhelyének recepcióján is.

Élvonalbeli elektromos innovációk sorozata következett ezután, köztük a faforgácsból kinyert üzemanyag hajtotta Golf IV Highbrid 2002-ben; a 2007-es Space Up! Blue személyszállító, amit a tetején elhelyezett napelemek láttak el energiával; végül 2011-ben a Nils buborék koncepcióautó – egy együléses sirályszárny-ajtókkal és lítium-ion akkumulátorokkal.

Később, a 2013-as Frankfurti Motorshow-n debütált a Volkswagen e-Golf, 129-190 km-es elektromos hatótávval. A legutolsó, 2020-as e-Golf teljesítményben és hatékonyságban is jelentős fejlődést képviselt, 230 km-es WLTP szerinti hatótávval.

Összehasonlításul, az új ID.3, mely a Volkswagen forradalmi moduláris elektromos meghajtású mátrix (MEB) platformjára épült, lenyűgöző 330-540 km-es hatótávval bír a WLTP mérés alapján.

De a Volkswagen számára az ID. sorozat csak a kezdet – az innováció egy újabb, friss és izgalmas fejezetéé az elektromobilitásban.

Lájkolja Facebook oldalunkat, hogy elsőként értesüljön az újdonságokról!