Innováció
2022.02.15.

A portfólió teljes: Zwickauban hivatalosan elindult a hatodik teljesen elektromos modellnek, az ID.5-nek a gyártása

A Volkswagen ACCELERATE stratégiájával előmozdítja az elektromos járművek gyártására való átállást. Az ID.5 és ID.5 GTX gyártásának mai hivatalos megkezdése jelzi, hogy a Volkswagen sikeresen átalakította zwickaui üzemét elektromos járművek gyártóüzemévé. Videóval!
ID.5 gyártás Zwickauban

A nagy múltú nyugat-szászországi telephely a nagy volumenű gyártók első olyan nagyüzeme világszerte, amely a belső égésű motoros járművekről az elektromos járművekre állítja át a teljes termelést. A Volkswagen, Audi és CUPRA márkák hat modellje készül most Zwickauban a moduláris elektromos hajtásmátrix (MEB) alapján. Az emdeni (ID.4), hannoveri (ID. Buzz) és chattanoogai (USA, ID.4) gyárak még ebben az évben bekerülnek az elektromos járművek gyártóhálózatába. A Volkswagen márka ezzel lefektette az alapokat ahhoz, hogy a MEB alapján 2022-ben 1,2 millió teljesen elektromos járművet építsen európai, amerikai és kínai telephelyein.

Dr. Christian Vollmer, a Volkswagen márka igazgatótanácsának gyártásért felelős tagja: „A Volkswagen 2022-ben is tovább gyorsítja az e-mobilitás ütemét ACCELERATE stratégiájával és a modellportfólió bővítésével. A zwickaui gyártóüzem megnyitotta az utat a csoport előtt, mindössze 26 hónap alatt három márka hat modelljének felfuttatásával. A megszerzett tudás és tapasztalat segít bennünket abban, hogy termelési hálózatunkat továbbra is gyorsan és hatékonyan villamosítsuk.”

Dr. Stefan Loth, a Volkswagen Szászország igazgatóságának elnöke: „A Gläserne Manufaktur Dresden után most egy második szászországi Volkswagen-gyárat is átalakítottunk elektromos járművek gyártására. Az ID.5 és ID.5 GTX gyártásának megkezdése a zwickaui üzem sikeres átalakulását jelzi termékoldalon. Most – attól függően, hogy a félvezető helyzet hogyan alakul – a teljes kapacitás elérésére összpontosítunk. Idén arra törekszünk, hogy meghaladjuk a Volkswagen Szászország által 2021-ben épített 180 000 járművet.”

Jens Rothe, a Volkswagen Szászországi Általános Üzemi Tanácsának elnöke: „Az elektromos járművek gyártására való átállás a lehető legjobb döntés volt a zwickaui gyár számára. A modelljeink iránti kereslet virágzik, így csapatunk munkája még évekig biztonságban lesz. A változás úttörői vagyunk, és törlesztettük a Csoport belénk vetett bizalmát. Ez mindenekelőtt a munkatársaink fantasztikus teljesítménye.”

Hatékony digitális modellgyár

2018 óta körülbelül 1,2 milliárd eurót költöttek arra, hogy a zwickaui üzemet az ICE járműgyártásból digitális, rugalmas, rendkívül hatékony, elektromos járműveket gyártó kirakatüzemmé alakítsák. Egyre több olyan technológia kerül felhasználásra, mint az intelligens Industry 4.0 robotok és a vezető nélküli szállítórendszerek, amelyek teljesen autonóm módon viszik az alkatrészeket a futószalagra.

A beruházás teljes volumenének közel 40 százaléka kizárólag a karosszériaműhely fejlesztésére és bővítésére irányult. Ezen a területen az amúgy is magas szintű automatizáltság mára eléri a 90 százalékot, a legmodernebb robotok száma pedig 1200-ról 1625-re emelkedett. Az összeszerelősor automatizálása is csaknem kétszeresére 28 százalékra nőtt, és jelentősen javult a gyártási ergonómia. Csak a monoton vagy fizikailag megerőltető munkával járó munkakörök érintettek, mint például a váll feletti kézzel végzett munka vagy a fej feletti munka.

Összesen több mint 50 000 négyzetméter új épületterületet alakítottak ki, például a présműhely bővítésére, ahol az elektromos modellek minden karosszériaelemét a helyszínen préselik, így évente 9000 kamionutat takarítanak meg. További jelentős projektek egy új logisztikai épület, valamint egy akkumulátor-szekvenszer építése volt, amely jelenleg a legmagasabb épület a zwickaui telephelyen. Csak e három projekt beruházási összege mintegy 115 millió euró.

Az elektromos járművek gyártására való átállás Zwickauban tartós, jövőbiztos munkahelyeket teremtett. A telephelyen dolgozó mintegy 9000 állandó munkatárs egy jelentős képzési kezdeményezés keretében kapott képzést az új technológiáról. Például minden alkalmazott részt vett az elektromos járművekről szóló tájékoztató rendezvényeken. Összesen 3000 termelési dolgozó fejezte be a képzési központ e-mobilitási programját, hogy felkészüljenek az új termelési követelményekre. 2020 végére a zwickaui csapat összesen körülbelül 20 000 napnyi tréninget végzett el.

Modellek és gyártási adatok

Zwickauban három márka hat modellje hagyja el a gyártósort – a Volkswagen ID.3, ID.4 és ID.5, valamint az Audi Q4 e-tron, a Q4 Sportback e-tron és a CUPRA Born. Az éves gyártási kapacitás több mint 300 000 jármű, így a zwickaui üzem jelenleg Európa leghatékonyabb elektromos járműgyártó létesítménye.

Zöld gyártás

A zwickaui modellekkel a Volkswagen csak olyan járműveket szállít az ügyfeleknek, amelyeket karbonsemlegesen gyártanak a teljes ellátási és gyártási láncban. A gyártási folyamat során a szén-dioxid-termelést elkerülik vagy amennyire csak lehetséges csökkentik –az elkerülhetetlen kibocsátásokat pedig éghajlati intézkedésekkel ellensúlyozzák.

A gyártás szén-dioxid-kibocsátását elkerülő intézkedések kiterjednek az akkumulátorcellák energiaintenzív gyártására is. Itt a beszállítók megállapodás szerint megújuló forrásból származó zöld áramot használnak fel a cellagyártásban. Az elektromos járművek életciklus-értékelése tovább javítható ezzel a fontos eszközzel.

A zwickaui gyárban a külső áramellátást már 2017-ben átállították 100 százalékban zöldáramra. Az ID.3 gyártása 2019 novemberében kezdődött, a telephely rendkívül hatékony kapcsolt energiatermelő egységéből és a teljes ellátási láncból származó minden fennmaradó kibocsátás minden Zwickauban gyártott modell esetében ellentételezésre került a hivatalosan elismert, szabványok szerint végrehajtott, tanúsított klímaprojekteken keresztül.

A Volkswagen márka megcélzott jövőképe

A „Way to ZERO” dekarbonizációs program középpontjában a márka ACCELERATE stratégiája áll, amelynek célja az elektromos offenzíva felgyorsítása. A Volkswagen legkésőbb 2050-re nettó szén-dioxid-semleges kíván lenni. A köztes cél az, hogy Európában 2030-ig 40 százalékkal csökkentsék a járművenkénti CO2-kibocsátást (alapérték: 2018). Az elektromos autók gyártását, beleértve az ellátási láncokat és az üzemeltetést, nettó szén-dioxid-semlegessé kell tenni.

Ehhez járul a régi elektromos járművek nagyfeszültségű akkumulátorainak szisztematikus újrahasznosítása. A cél az új járműpark teljes villamosítása. 2030-ra a Volkswagen összes európai egységértékesítésének legalább 70 százaléka teljesen elektromos jármű lesz – ami jóval több, mint egymillió jármű. Észak-Amerikában és Kínában várhatóan legalább az 50 százalékot eléri majd az elektromos járművek részaránya az egységeladásokból. Emellett a Volkswagen minden évben legalább egy új elektromos autót dob ​​piacra.

Lájkolja Facebook oldalunkat, hogy elsőként értesüljön az újdonságokról és érdekességekről!