8 menő VW koncepcióautó
Az évek során a Volkswagen számos prototípust mutatott be, melyek ablakot nyitottak az autódizájn, a technológia és a teljesítmény jövőjére. Ezek az álomgépek gyakran egy ötlet, egy látomás vagy egy új dizájnnyelv tesztelésére készültek, melyek egy nap akár az utakat is meghódíthatják.
Néhány ezek közül az úttörő járművek közül végül a márka modellpalettáján kötött ki – mint az ID. CROZZ-ból született, új ID.4 –, de a legtöbbet csak egyetlen egyszer, autókiállításokon láthatta a nagyközönség.
Mi lehet az oka az ilyen különös ötletek létrejöttének? Mindegyik egyedi látomás a jövőről, mely látomások közül van, ami később valódi termékké válik. A koncepciójárműveken keresztül a Volkswagen kitolja a lehetőségei határait, egyúttal megmutatja ügyfeleinek és részvényeseinek, hogy mi jöhet legközelebb.
Íme 8 ezekből az érdekes és a jövőt befolyásoló modellekből!
Italdesign Machimoto
Az inkább szórakoztató tesztautónak, mint közúti járműnek nevezhető, 1986-os Italdesign Machimoto egy motorkerékpár, egy kabrió és egy családi autó keveréke volt. A Golf GTI 16V alapjaira épülő, nyitott roadster rugalmas ülésrendszerrel büszkélkedhetett hat vagy 9 utas számára, motorkerékpár stílusú nyergekkel.
Az autó kormányzását egy motor stílusúból hagyományos autókormánnyá alakítható szerkezettel oldották meg. Az utasoknak bukósisakot kellett viselnie a prototípusban, melyet a Golf GTI 4-hengeres motorja hajtott, durván 139 lóerővel. Bár sorozatgyártásba soha nem került, a Machimoto koncepció több olasz filmben felbukkant.
Scooter
A városi használatra tervezett, 1986-os VW Scooter egy fürge, háromkerekű, elsőkerékhajtású autó volt orrmotorral és kétajtós kupé kasztnival. A prototípust, melyet sirályszárnyas ajtókkal láttak el, a ’80-as évek bátor stílusa inspirálta. A mindössze 635 kg-ot a 40 lóerős motor egy 4-sebességes, manuális váltón keresztül mozgatta. A Scooter nem az utolsó „robogó” koncepció volt a Volkswagentől: a 2019-es Genfi Autószalonon mutatott be egy kétkerekű robogó párost, a zéró emisszió koncepció és a városi „mikromobilitás” jegyében.
Futura
A futurisztikus, sirályszárnyas minifurgont, a Volkswagen Futura-t 1989-ben leplezték le az IRVW (Integrated Research Volkswagen, azaz Volkswagen Integrált Kutatás) részeként, a korát messze megelőző innovatív technológiák garmadájával. Olyan úttörő jellemzőkkel és funkciókkal rendelkezett – többek között távolságérzékelővel, parkoló- és fékasszisztenssel, navigációs rendszerrel, fedélzeti számítógéppel és elektromos parkolófékkel – melyek rögtön kiváltották a nagyközönség elismerését. A Futura jövőbemutató ajtói nem kifelé, hanem felfelé nyíltak, így biztosítva a könnyű beszállást az első és a hátsó üléssorra is. Az autót 82 LE-s motorral, párologtatós hűtőrendszerrel és mechanikus feltöltővel látták el. Bár soha nem dobták piacra, eredeti dizájnjának egyes elemei újra megjelentek a 2019-es Frankfurti Autószalonon bemutatott ID.3-on.
W12 Nardo
A Volkswagennél egyedülálló szupersportautót, a W12 Nardo-t egy új típusú, W elrendezésű motor tesztelésére hozták létre – mely végül számos rekordot megdöntött. Az először 1997-ben, W12 néven bemutatott, majd 2001-ben újra bevezetett Nardo az azonos elnevezésű, híres olasz tesztpályáról kapta a nevét. Egy olasz dizájncsapatot bíztak meg azzal, hogy tervezzenek autót a VW Syncro 4WD összkerékhajtási rendszere és a W-elrendezésű, 12 hengeres motor köré – ilyet még senki nem csinált azelőtt.
Az 1200 kg-os járgány 0-100 km/h-s gyorsulása mindössze 3,5 másodperc volt a 600 LE-s W12-essel. 2002 februárjában a W12 Nardo prototípus rekordot döntött a folyamatos, 24 órás vezetés alatt megtett 7.900 km-rel. A W12c Nardo soha nem jutott el a gyártósorig, viszont segített a Volkswagennek egy új típusú motor megalkotásában, melyet később a Passatba, több európai VW modellbe és nem utolsósorban a Bugatti Veyronba is beépítettek.
Magellan
A szabadtéri tevékenységek rajongóinak tervezett Magellan részben autó, részben SUV, részben teherautó volt. A spanyolországi Volkswagen Design Center által 2002-ben létrehozott Magellan koncepciót csaknem egyszerre mutatták be az első Touareggel. Az összkerekes jármű 19”-os kerekeken gördült, légrugózással kiegészítve. Hatalmas utastere a 2+2+2, egysínes üléselrendezéssel 6 utast szállíthatott kényelmesen. A nagy felfedezők szellemében elnevezett, masszív, egyedülálló csodabogarat “G.P.S. to Go” kivehető navigációs rendszerrel látták el, melyet kerékpározás vagy túrázás közben is lehetett használni.
EcoRacer
A 2005-os, pehelykönnyű EcoRacer dízel sportautó koncepcióként több formát kipipált – kupé, kabrió és speedster – arra törekedve, hogy a valaha volt leggazdaságosabb sportautó legyen. A 2005-ös Tokiói Autószalonon debütáló, egyedi megjelenésű EcoRacer szénszálas karosszériájában középre került az erős dízelmotor, mely 136 lóerejével 6,3 másodperc alatt gyorsult 100 km/h-ra és 229 km/h-s sebességre volt képes.
Az EcoRacer legkülönösebb jellemzője mégis a teteje volt: a vezető a keménytető eltávolításával előbb kabrióvá, majd a szélvédő és a tetőkeret eltüntetésével speedsterré alakíthatta a kupét. Az EcoRacerrel a Volskwagen célja egy olyan kísérleti jármű létrehozása volt, mely egy, stílusos „tető” alá hozza gazdaságosság és a teljesítmény koncepcióját.
XL Sport
A környezettudatos XL1 rajongóinak szánt, 2014-es XL Sport egy hipergazdaságos szupersportautó volt, kifejezetten a sebességre tervezve. A világ legerősebb 2-hengeres motorjával hajtott, kétüléses kupé 5,7 másodperc alatt gyorsult 0-ról 100 km/h-ra. Szárnyas ajtaját a csúcskategóriás sportautóktól kölcsönözte, melyet két felfüggesztéssel láttak el, így felfelé és előrefelé is nyitható volt. Az XL Sport jellegzetes műszerfala a motorsportban fontos egyéni köridőket és olajnyomást is megjelenítette.
Atlas Tanoak
Évekig történő célozgatások után, hogy a VW megjelenik egy pickuppal az amerikai piacon, a masszív Atlas Tanoak végül 2018 márciusában mutatkozott be a New Yorki Nemzeközi Autószalonon. A közepes méretű, duplakabinos pickupot egy hatékony V6-os benzinmotor mozgatta és a világ első pickupja volt, ami a mindenütt jelen lévő moduláris keresztmotoros padlólemezre épült.
A Kalifornia partjain őshonos örökzöld után elnevezett autó 276 lóerős, 360 Nm-es motorja 8-sebességes automata váltóval és 4MOTION összkerékhajtással párosult. Egy megnövelt tengelytávú Atlas SUV-t használtak alapul, melyre egy annál hosszabb, 5 személyes karosszéria került.
Lájkolja Facebook oldalunkat, hogy elsőként értesüljön az újdonságokról!