Lukács és Tamás Hírek

Álmai autóját keresi? Akkor jó helyen jár a Volkswagennél. Válasszon azonnal elvihető, új autóink közül vagy állítsa össze a kívánt modellt elképzelései szerint.

  1. Hírek
  2. Az ID.7: kifinomult aerodinamika a nagy hatótáv és a kiemelkedő hatékonyság érdekében
2023.08.08.
Újdonság a Volkswagentől

Az ID.7: kifinomult aerodinamika a nagy hatótáv és a kiemelkedő hatékonyság érdekében

Az ID.7 a Volkswagen első elektromos modellje a felső középkategóriában. Akár 700 kilométeres hatótávjával (WLTP) a Volkswagen limuzin a hatékonyság bajnoka.

ID.7 aerodinamika

Az új hajtásgeneráció mellett a kifinomult aerodinamika is hozzájárul az ID.7 hosszú hatótávjához. Az aerodinamikailag kedvező alapforma, a 0,23-as alacsony légellenállási tényező (Cd-érték) és a 2,46 m²-es homlokfelület a Tervező és Fejlesztő részlegek szoros együttműködésének eredménye.

Az olyan limuzinoknál, mint az ID.7, a karosszéria alakja a Cd érték körülbelül 50 százalékát teszi ki. A kerekek és a gumiabroncsok körülbelül 30 százalékban, a padló alatti rész 10 százalékban, és például a funkcionális nyílások, amelyeken keresztül a levegő a jármű elején lévő hűtőkhöz áramlik, szintén 10 százalékban befolyásolják az értékét. Az a tény, hogy az új ID.7 az eddigi legaerodinamikusabb ID. modell, első pillantásra jól látható, ha a jármű közel öt méteres sziluettjét nézzük. Daniel Scharfschwerdt, a Volkswagen tervezője így nyilatkozott: „Az ID.7 tervezésekor nagyobb hangsúlyt fektettek az aerodinamikára, mint gyakorlatilag bármely más modell esetében. Ez meglátszik az alacsony elülső részen, a motorháztetőbe való átmeneten és a lapos szélvédőn. A kupészerű tetőforma és az elkeskenyedő hátsó rész is ideális aerodinamikai teljesítményt biztosít.”

Már a termékfejlesztés korai szakaszában is intenzív munka folyt a külső kialakításon, valamint az alvázon, a kerekeken és az egyéb finom részleteken. Az optimális eredmény előfeltétele a fejlesztők és a tervezők közötti szoros együttműködés. Stephan Lansmann, az ID.7 aerodinamikájáért felelős projektmérnök: „Ideális megoldásokra törekszünk egy folyton ismétlődő folyamatban, amely magában foglalja a fejlesztési és tervezési osztályok közötti rendszeres konzultációt. Sok apró lépést kell megtenni, amelyek végül megtérülnek. Az áramlásszámításhoz szükséges számos számítógépes szimulációt a folyamat részeként szélcsatornában végzett tesztek egészítik ki.”

Image

Az ID.7 aerodinamikai erősségei

Az ID.7 alja szinte teljesen zárt. Ezt egészítik ki új fejlesztésű légterelők az első kerekeknél. Ezek minimális turbulenciával vezetik a levegőt a kerekek mentén a jármű alatt. Az első lökhárító oldalán lévő légfüggönyök minimális veszteséggel irányítják a levegőt a jármű eleje körül. A kiszélesedő oldalsó küszöbök megakadályozzák a levegő beáramlását az alvázba, és megóvják a hátsó gumikat a rájuk áramló levegőtől. Ezen kívül kis légterelők és díszburkolatok irányítják a levegő áramlását az alvázon.

Image

„Az elektromos járműveken a kerekek nagyobb mértékben járulnak hozzá a jó aerodinamikához, ezért különösen azokra összpontosítottunk” – mondja Lansmann. „A keréktárcsák tervezésekor az aerodinamika volt az elsődleges szempont, amit a fékek hűtési igényeihez is igazítanunk kellett” – magyarázza a szakember. "Az így kapott keréktárcsák zártabbak, ezért különösen jó aerodinamikai tulajdonságokkal rendelkeznek." Az abroncs kontúrjainak kialakításakor áramlási szimulációkat is alkalmaztak. Ez azt jelentette, hogy már a koncepció fázisában optimalizálni lehetett a kevésbé jó aerodinamikai jellemzőkkel rendelkező változatokat.

A teljességre törekvő aerodinamikai fejlesztési folyamat során más területeket is figyelembe vettek. Ide tartoznak például az elülső funkcionális nyílások, amelyeken keresztül a levegő a jármű elején lévő hűtőkhöz áramlik. Az ID.7-ben a légáramlást egy hűtő redőny szabályozza aktívan a légellenállás csökkentése érdekében. Az elektromosan működtetett roló csak akkor nyílik ki, ha a tápegységek és az akkumulátor célzott hűtésére van szükség. Hátul az aerodinamikai hatékonyságról az ideális formájú csomagtérajtó, valamint a diffúzor és az oldalsó leválasztó élek kialakítása gondoskodik.

Image

A számítógéptől a szélcsatornáig

A kezdeti hangsúly a számítógépes szimulációkon van. „A munka gyakorlatilag csak a fejlesztés első évében zajlik, körülbelül kétheti frissítéssel” – mondja Lansmann. A tervezőcsapat CAD (Computer-Aided Design) adatokat szolgáltat. Ezt követően több ezer processzor számítja ki a légáramlási értékeket, számos részletre vonatkozóan, mint például a süllyesztett ajtókilincsek és az ID.7 aerodinamikailag tervezett tükrei. „Csak akkor megyünk be a szélcsatornába, ha a terv stabil. Ez jó másfél évig is eltarthat a fejlesztés kezdetétől” – mondja a fejlesztőmérnök.

A csapat Volkswagen agyagmodelleket használt az ID.7 eredeti méretében a szélcsatornában. Az új eredményeket a modellen milliméteres pontosságú maróval valósítják meg – például a hátsó rész és a leválasztó élek módosítása esetén. Stephan Lansmann csapata a 3D nyomtatóval elkészített prototípus-alkatrészek segítségével számos változatot tesztelt – például az aerodinamikailag formált külső tükrök esetében is. Az ID.7-en ez a folyamat lehetővé tette számukra, hogy optimalizálják a tükörház felső és alsó részét, valamint a tükör szárát, hogy alacsonyabb légellenállási együtthatót érjenek el kiemelkedő aerodinamikai tulajdonságokkal. A részletes munka eredménye egy 0,23-as Cd-érték, amely a teljes Volkswagen ID. család legjobb légellenállási együtthatója.

Lájkolja Facebook oldalunkat, hogy elsőként értesüljön az újdonságokról és érdekességekről!

Bejelentkezés a hírlevélhez

Hírlevelünkkel rendszeresen információkat kap autókereskedésünkről és exkluzív ajánlatainkról.

A megadott adatok hibásak. Próbálkozzon újra.

Kérjük, válasszon megszólítást!

Sajnos a hírlevél regisztrációval kapcsolatosan probléma merült fel. Kérjük, próbálkozzon újra később.

checkbox_default

Köszönjük!

Sikeresen feliratkozott hírlevelünkre.

Küldünk Önnek egy levelet, amely tartalmaz egy megerősítő hivatkozást, melyet el kell fogadnia a regisztráció véglegesítéséhez.