Az ID.7: kifinomult aerodinamika a nagy hatótáv és a kiemelkedő hatékonyság érdekében
Az ID.7 a Volkswagen első elektromos modellje a felső középkategóriában. Akár 700 kilométeres hatótávjával (WLTP) a Volkswagen limuzin a hatékonyság bajnoka.
Az új hajtásgeneráció mellett a kifinomult aerodinamika is hozzájárul az ID.7 hosszú hatótávjához. Az aerodinamikailag kedvező alapforma, a 0,23-as alacsony légellenállási tényező (Cd-érték) és a 2,46 m²-es homlokfelület a Tervező és Fejlesztő részlegek szoros együttműködésének eredménye.
Az olyan limuzinoknál, mint az ID.7, a karosszéria alakja a Cd érték körülbelül 50 százalékát teszi ki. A kerekek és a gumiabroncsok körülbelül 30 százalékban, a padló alatti rész 10 százalékban, és például a funkcionális nyílások, amelyeken keresztül a levegő a jármű elején lévő hűtőkhöz áramlik, szintén 10 százalékban befolyásolják az értékét. Az a tény, hogy az új ID.7 az eddigi legaerodinamikusabb ID. modell, első pillantásra jól látható, ha a jármű közel öt méteres sziluettjét nézzük. Daniel Scharfschwerdt, a Volkswagen tervezője így nyilatkozott: „Az ID.7 tervezésekor nagyobb hangsúlyt fektettek az aerodinamikára, mint gyakorlatilag bármely más modell esetében. Ez meglátszik az alacsony elülső részen, a motorháztetőbe való átmeneten és a lapos szélvédőn. A kupészerű tetőforma és az elkeskenyedő hátsó rész is ideális aerodinamikai teljesítményt biztosít.”
Már a termékfejlesztés korai szakaszában is intenzív munka folyt a külső kialakításon, valamint az alvázon, a kerekeken és az egyéb finom részleteken. Az optimális eredmény előfeltétele a fejlesztők és a tervezők közötti szoros együttműködés. Stephan Lansmann, az ID.7 aerodinamikájáért felelős projektmérnök: „Ideális megoldásokra törekszünk egy folyton ismétlődő folyamatban, amely magában foglalja a fejlesztési és tervezési osztályok közötti rendszeres konzultációt. Sok apró lépést kell megtenni, amelyek végül megtérülnek. Az áramlásszámításhoz szükséges számos számítógépes szimulációt a folyamat részeként szélcsatornában végzett tesztek egészítik ki.”
Az ID.7 aerodinamikai erősségei
Az ID.7 alja szinte teljesen zárt. Ezt egészítik ki új fejlesztésű légterelők az első kerekeknél. Ezek minimális turbulenciával vezetik a levegőt a kerekek mentén a jármű alatt. Az első lökhárító oldalán lévő légfüggönyök minimális veszteséggel irányítják a levegőt a jármű eleje körül. A kiszélesedő oldalsó küszöbök megakadályozzák a levegő beáramlását az alvázba, és megóvják a hátsó gumikat a rájuk áramló levegőtől. Ezen kívül kis légterelők és díszburkolatok irányítják a levegő áramlását az alvázon.
„Az elektromos járműveken a kerekek nagyobb mértékben járulnak hozzá a jó aerodinamikához, ezért különösen azokra összpontosítottunk” – mondja Lansmann. „A keréktárcsák tervezésekor az aerodinamika volt az elsődleges szempont, amit a fékek hűtési igényeihez is igazítanunk kellett” – magyarázza a szakember. "Az így kapott keréktárcsák zártabbak, ezért különösen jó aerodinamikai tulajdonságokkal rendelkeznek." Az abroncs kontúrjainak kialakításakor áramlási szimulációkat is alkalmaztak. Ez azt jelentette, hogy már a koncepció fázisában optimalizálni lehetett a kevésbé jó aerodinamikai jellemzőkkel rendelkező változatokat.
A teljességre törekvő aerodinamikai fejlesztési folyamat során más területeket is figyelembe vettek. Ide tartoznak például az elülső funkcionális nyílások, amelyeken keresztül a levegő a jármű elején lévő hűtőkhöz áramlik. Az ID.7-ben a légáramlást egy hűtő redőny szabályozza aktívan a légellenállás csökkentése érdekében. Az elektromosan működtetett roló csak akkor nyílik ki, ha a tápegységek és az akkumulátor célzott hűtésére van szükség. Hátul az aerodinamikai hatékonyságról az ideális formájú csomagtérajtó, valamint a diffúzor és az oldalsó leválasztó élek kialakítása gondoskodik.
A számítógéptől a szélcsatornáig
A kezdeti hangsúly a számítógépes szimulációkon van. „A munka gyakorlatilag csak a fejlesztés első évében zajlik, körülbelül kétheti frissítéssel” – mondja Lansmann. A tervezőcsapat CAD (Computer-Aided Design) adatokat szolgáltat. Ezt követően több ezer processzor számítja ki a légáramlási értékeket, számos részletre vonatkozóan, mint például a süllyesztett ajtókilincsek és az ID.7 aerodinamikailag tervezett tükrei. „Csak akkor megyünk be a szélcsatornába, ha a terv stabil. Ez jó másfél évig is eltarthat a fejlesztés kezdetétől” – mondja a fejlesztőmérnök.
A csapat Volkswagen agyagmodelleket használt az ID.7 eredeti méretében a szélcsatornában. Az új eredményeket a modellen milliméteres pontosságú maróval valósítják meg – például a hátsó rész és a leválasztó élek módosítása esetén. Stephan Lansmann csapata a 3D nyomtatóval elkészített prototípus-alkatrészek segítségével számos változatot tesztelt – például az aerodinamikailag formált külső tükrök esetében is. Az ID.7-en ez a folyamat lehetővé tette számukra, hogy optimalizálják a tükörház felső és alsó részét, valamint a tükör szárát, hogy alacsonyabb légellenállási együtthatót érjenek el kiemelkedő aerodinamikai tulajdonságokkal. A részletes munka eredménye egy 0,23-as Cd-érték, amely a teljes Volkswagen ID. család legjobb légellenállási együtthatója.
Lájkolja Facebook oldalunkat, hogy elsőként értesüljön az újdonságokról és érdekességekről!