Innováció
2021.11.12.

Egy darab fémtől a mobiltelefonig: az autókulcs evolúciója

Az autós kultúrán immár száz éve átívelő kapocs, a klasszikus autókulcs drasztikusan átalakult az idők során. Egy nap talán elavulttá is fog válni, mivel a sofőrök egyre kényelmesebb megoldásokat keresnek autójuk nyitásához és elindításához.
Az autókulcs evolúciója

Az autós kultúrán immár száz éve átívelő kapocs, a klasszikus autókulcs drasztikusan átalakult az idők során. Egy nap talán elavulttá is fog válni, mivel a sofőrök egyre kényelmesebb megoldásokat keresnek autójuk nyitásához és elindításához.

Bár az autókulcsok történelme a korai 20. századig visszavezethető, az általunk is ismert, hagyományos fém kulcsot csak a 40-es évek végén mutatták be. Korai őseiktől eltérően ezeket a kulcsokat a gyújtás bekapcsolására és az autó elindítására lehetett használni. Az 1960-as éveket megelőzően néhány járműnél két különböző kulcsra volt szükség: egyre a motor elindítására és egy másik az ajtók kinyitására.

Image


A kora 50-es évektől a késő 70-es évekig a Volkswagen 13 különböző kulcsprofilt tervezett autóihoz. Mindegyik profil egyedi dizájnnal és egy saját 2-jegyű kóddal rendelkezett, mely egy adott zárnak felelt meg. A kódot az autó egy alig látható részén is feltüntették. Néhány kulcsra rányomták a VW logót, míg másokon kivágott embléma volt.

Az autókulcsok formája sok-sok évtizedig nagyjából változatlan maradt, amíg be nem vezették a kulcsnélküli nyitást a 90-es években. A német „fuppe”, azaz zseb szóból alkotott „fob” lehetővé tette a tulajdonosok számára, hogy egy kódolt rádióhullámú jel kibocsátásával nyithassák-zárhassák autójukat. A technológia fejlődésével aztán új funkciókat kapott a fob: a csomagtartó nyitását, a riasztó aktiválását vagy akár az autó távolból történő elindítását is.

Az 1990-es években egy német autógyár vezette be a bicskakulcsot. Az autókulcs a távirányítóból ugrott elő, hogy aztán a legtöbb modern Volkswagen – így a GTI és a New Beetle – ismérvévé váljon. Ez a kulcstípus hamar nagy népszerűségre tett szert kompaktsága és vicces, előugró funkciója miatt.

„A kulcs hosszú utat tett meg” mondta el Louis Fourie, az amerikai Autótörténészek Társaságának korábbi elnöke. „A kulcsok evolúciójának hála – a karral és nyomógombbal indítható korai járművektől és az első Bogarak kormányzárjától a távirányítós változatokig vagy a legújabb mobilkulcsokig – az lehető legkényelmesebbé vált az autóvezetők számára.”

A kora 2000-es években a fob olyan okoskulccsá vált, amit már nem is kellett bedugni a gyújtáshoz – csak el kellett helyezni az autóban a gombbal történő indításhoz. A hagyományos fém kulcs gyorsan a múlt egy relikviájává fog válni, ahogy egyre több jármű vezérléséhez már elegendő egy applikáció letöltése az okostelefonunkra.


A Volkswagen ID-családjának tagjainak esetében a kulcs nélküli nyitás teljesen zökkenőmentessé tette az autóba való bejutást. A tulajdonosok a We Connect applikáció letöltésével már olyan funkciókat is elérnek a távolból, mint a klíma vezérlése, az aktuális töltöttségi szint megjelenítése vagy egy út megtervezése.

Image

„A We Connect applikáció fejlesztésekor minden olyan tényezőt figyelembe vettünk, ami számít az autóvezetőknek” meséli Shelly Desmet, a csatlakoztatott szolgáltatások digitális marketingjének menedzsere. „Az, ahogyan az emberek vezetnek, folyamatosan változik, mi pedig mindig itt leszünk, hogy olyan megoldásokkal álljunk elő, ami könnyebbé teszi a mindennapokat.”

Hosszú utat tett meg a kulcsok kialakítása onnan, hogy kettőt kellett belőlünk magunkkal hurcolni egy autó elindításához addig, hogy kulcs nélkül, akár mobiltelefonnal működtessük járművünket. Az olyan új termékek bevezetésével, mint az applikációalapú kulcsok, a Volkswagen folyamatosan a jövőbe tekint a kényelem, a biztonság és a technológia fejlesztésére.

Lájkolja Facebook oldalunkat, hogy elsőként értesüljön az újdonságokról!