A Volkswagen tippjei a biztonságos téli közlekedéshez
Két, a téli szezonra vonatkozó javaslatokat bemutató YouTube videóval és 5 további tippel készültünk autója megfelelő felkészítéséhez a téli időszakra.
Amikor újra eljön a tél, leporoljuk az aranyszabályokat és a tippeket, amik a jégtelenítésre vagy a motor és a gumik védelmére vonatkoznak – de ezek közül sok rossz vagy félremagyarázott. Ezért is osztotta meg a hideg évszakra vonatkozó legfontosabb tippjeit Benjamin Leuchter autóversenyző és a Volkswagen tesztvezetője, valamint Peter Bunke, a Volkswagen Driving Experience vezető trénere.
„O-tól T-ig.” Mára sok sofőr figyel erre a szabályra. Ez nagy vonalakban felvázolja, hogy érdemes használni a téli abroncsokat: azokat októbertől tavaszig kellene az autókon tartani. De az autóvezetőknek inkább az évszaktól függetlenül akkor kellene a megfelelő gumit feltennie, ha a hó vagy a jég megjelenik az utakon. Ez az idő elméletben akár már szeptemberben eljöhet és akár májusig is tarthat.
„Gyakran nem az okozza a problémát, hogy a sofőrök nem tudják, mit kell tenni” – magyarázza Benjamin Leuchter. „A mindennapokban néhányan kicsit hajlítanak a szabályokon, és például csak a szélvédőt jégtelenítik annyira, hogy kilássanak, de a havat nem takarítják le megfelelően az autóról. Ez az autóvezetőt és a közlekedés többi résztvevőjét is veszélybe sodorhatja.” Az autóról leeső jég kárt vagy sérülést okozhat, különösen a 2 keréken közlekedőkét. Ezért osztották meg szakértőink tippjeiket hét különböző fejezetben (azokat két videóban, angol nyelven bemutatva):
- Indulás előtt
- A motor megfelelő elindítása
- A megfelelő indulás
- Vezetés közben
- A megfelelő abroncsok
- A megfelelő fékezés és kanyarodás
- Biztonság az utakon
A Golf R téli vezetési tippjei - 1. rész
A Golf R téli vezetési tippjei - 2. rész
Öt további tipp autója megfelelő karbantartására
- Folyadékok ellenőrzése
Nem csak az autóvezetőnek kell felkészültnek lennie a téli szezonra, az autójának is. Egy reflektométer nevű kis szerszám megmutatja, hogy a hűtőfolyadék fagyállótartalma elég magas-e. Ennek minimum mínusz 20°C-ot kell mutatnia, különben a hűtőfolyadék megfagyhat, ami nagy kárt okozhat a vízpumpában és ennek eredményeként a motorban is. Ugyanez vonatkozik a szélvédőmosóra is: a nyári tisztítószert el kell használni, majd télálló formulával pótolni.
- A megfelelő akkumulátorkezelés
Az autó akkumulátorát szintén fel kell készíteni a télre, hiszen az különösen nagy igénybevételnek van kitéve alacsony hőmérsékleten. Gyakran nem töltődik fel eléggé a rövid megtett távok alatt. Egy akkutöltő ezt orvosolni tudja: amikor az autó hosszabb ideig nincs használat alatt (például a téli pihenőidőben), biztosítja az akkumulátor megfelelő töltöttségét. Ha viszont rendszeresen felmerülnek akkuproblémák, megéri beruházni egy új akkumulátorba.
- Légkondicionáló télen
Sok autóvezető egész télen ösztönösen kikapcsolva hagyja a légkondícionálót, vagy ha mégis bekapcsolják, akkor nagyon ritkán teszik, ráadásul a fűtést is felveszik. Ennek eredménye, hogy a levegő az autóban túl nedves lesz és az ablakok belülről bepárásodnak. Ezért is kellene használni a légkondícionálót és annak automata programját. Ez biztosítja, hogy ne csak a nedves levegő keringjen a beltérben, hanem a külső, szárazabb levegő is beáramolhasson. A hőmérsékletet érdemes 22°C körül tartani egész évben. És itt érdemes megemlíteni: a modern autókban a légkondi kompresszora csak akkor kapcsolódik be, ha szükség van rá – ha az „AC” visszajelző világít is.
- A hátsó ködlámpa megfelelő használata
Pár szó a világításról: az automata fényszórókapcsolással rendelkező autóknál a tompított fényszóró automatikusan aktiválódik, de sok sofőr már azelőtt bekapcsolja a hátsó ködfényszórót, hogy arra szükség lenne. Az alapelv az, hogy csak akkor lenne szabad a ködlámpát bekapcsolni, ha a látótávolság 50m alá csökken. Ilyen esetben nem volna szabad 50 km/h-nál gyorsabban haladni és az automatikus fényszóróvezérlést is ki kellene kapcsolni.
- A guminyomás ellenőrzése
A múlt egy maradványa a hit, hogy alacsony hőmérsékleten csökkenteni kell a guminyomást. Ez azonban leginkább a keresztrétegű abroncsokra volt igaz, amikkel manapság már nem igen találkozni. A túl alacsony guminyomás negatívan befolyásolja a tapadást és az üzemanyag-fogyasztást is. Így érdemes leellenőrizni, hogy az abroncs nyomása megfelel-e a javasoltnak. Ezek az értékek a vezetőoldali ajtó keretén, egy matricán találhatóak.
Lájkolja Facebook oldalunkat, hogy elsőként értesüljön az újdonságokról!