Tippek és trükkök a biztonságos vezetéshez - 3. rész: a vezetés fizikája
A legújabb részben a Kamm-kör titkaira derül fény.
A Kamm-kör
A jármű kerekei általában hossz- és oldalirányú erőknek vannak kitéve. Ezek az erők a vezetésből/fékezésből (Fv) és a kanyarodásból (Fs) erednek. A Kamm-kör ezen erőknek a nagyságát, az irányát, valamint a kerekek tapadási határát mutatja meg. Ha az erők összege (FG) a tapadási határon belül marad, a jármű megfelelő gumiabroncs-tapadással rendelkezik. Ha fenti összeg a tapadási határon túli, túllépjük a lehetséges maximális erőátvitelt.
Vagyis minél kisebb hosszirányú erőt kell a keréknek átvinnie, annál könnyebben lehetséges az oldalirányú erők kompenzálása. Éppen ezért logikus megoldás sok vezetési helyzetben az állandó összkerékhajtás (4MOTION). Azonban ez a rendszer sem képes felülírni a fizika törvényeit.
Az egyetlen hajtott tengellyel rendelkező járműveknél szükséges 50%-kal szemben itt az egyes kerekeknek csak a teljes tapadás 25%-át kell biztosítania. A 4MOTION meghajtású autók kanyarteljesítménye emiatt jobb, mint első- vagy hátsókerék meghajtású társaiké.
Lájkolja Facebook oldalunkat, hogy elsőként értesüljön az újdonságokról!