1. Újautó
  2. A Golf története
Mobilnak maradni a Volkswagennel

A Golf története

Hét generáció és több, mint 35 millió példány. Tavaly óta kapható a Golf legújabb, 8. generációja. Az augusztus végéig meghosszabbított, kiemelt kedvezmény apropóján most tekintsük át röviden, hogyan vált a modell egy kategória – sőt, egy generáció – névadójává!

A Golf története Open Corner

A kezdetek. Golf Mk1 – 1974-től 1983-ig

Image

Az első, szériában gyártott Golf 1974 márciusában gördült le a wolfsburgi gyártósorról és ugyanazon év májusában lett elérhető a kereskedésekben. Ezzel új korszak kezdődött egy olyan világban, amit évtizedekig a farmotoros, hátsókerék-hajtásos Bogár uralt: a elöl, keresztben elhelyezett motor és az elsőkerék-hajtás korszaka. Az 1973-ban bemutatott Scirocco és Passat kicsivel ezelőtt indította el e tendenciát. A Golffal a legnagyobb példányszámban gyártott kategória is átállt az új technológiára. Mint a legendás Bogár utódja, melyből több, mint 21,5 millió darabot gyártottak, a Giorgetto Giugiaro és a Volkswagen által kifejlesztett Golf Mk1-nek hihetetlen elvárásoknak kellett megfelelnie, ha folytatni akarta a Bogár által elkezdett történetet – mely addigra a világ legsikeresebb autója lett. Mint kiderült, a modern és biztonságos hajtásrendszer-koncepció, a csomagtérajtó és a hátsó ülés lehajtható háttámlája nyújtotta rugalmasság, illetve természetesen a forma olyan meggyőző volt, hogy 1976 októberére már az 1 milliomodik Golf legyártását ünnepelhették. Az első generációs Golfból – minden változatával és az (akkoriban) strukturálisan azonos Jettával együtt – 6,99 millió példány fogyott el a Föld minden kontinensén árulva.

Az első evolúciós lépés. Golf Mk2 – 1983-tól 1991-ig

Image

Az első evolúciós lépés. A második Golf volt az autó, amivel a baby boomer generáció, ma már az 50-es éveiket taposva, megtanult vezetni: míg az előd hamar az oktatók és tanulóvezetők kedvencévé vált, az új Golf véglegesen és visszafordíthatatlanul meghódította a generációt, mely később erről a modellről kapta egyik nevét. És ez a Golf volt, ami először lehetővé tette a tömegek számára a továbblépést – olyan műszaki megoldásokkal, mint a lambdaszonda-vezérelt katalizátor, az ABS vagy a termékvonal első összkerékhajtása. 1988 júniusára már több, mint 10 millió Golf készült: ez borzasztóan nagy szám. 6,3 millió legyártott példány után a második Golf generációt 1991 nyarán nyugdíjazta a márka.

A biztonság győzelme. Golf Mk3 – 1991-től 1997-ig

Image

1991 augusztusától a harmadik generációs Golffal a Volkswagen megadta a kezdő lökést a biztonság új korszakának. Először is az Mk3 Golf volt a termékcsalád első modellje, mely 1992-től első légzsákkal is elérhető volt, másodszor a karosszéria-tervezésben bekövetkezett hatalmas fejlődésnek köszönhetően jelentősen javultak a törési tulajdonságok. A Volkswagen forradalmasított passzív biztonságából következő megnövelt védelemből autóvezetők milliói profitáltak. Azonban számos más mérföldkő is a harmadik generációs Golf nevéhez fűződik: az első hathengeres motor (VR6), a sebességtartó automatika, az első oxidációs katalizátor dízelmotorokhoz, az első direkt befecskendezéses dízelmotor és az első oldallégzsák. 1994 májusában ünnepelte a Volkswagen a 15 milliomodik Golfot. 1997-ben, 4,83 millió eladott autót követően vezették ki a harmadik generációt.

A stílusikon. Golf Mk4 – 1997-től 2003-ig

Image

Mára az Mk4 Golf úttörő stílusikonná érett a dizájnszakemberek körében – kétségtelenül annak is köszönhetően, hogy visszaköszönt benne az 1974-es Mk1 Golf formája, a meghatározó C-oszloppal együtt. Az Mk4 Golffal a Volkswagen a szegmensben merőben új minőségi szabványokat vezetett be. Ezzel párhuzamosan az ESP debütálása hozzájárult a tömegek számára elérhető még nagyobb biztonsághoz. Később az ESP Németországban vált először sorozatgyártási szabvánnyá. A 132 kW-os Golf GTI, melyet 2001-ben, a GTI 25. születésnapján mutattak be, már most keresett klasszikus. Ezt követte 2002-ben az első direkt-befecskendezéses benzinmotorral (FSI) szerelt Golf és a szériaként járó fejvédő légzsákok megjelenése. Szintén 2002-ben jelent meg az akkor legsportosabb Golf: a 250 km/h végsebességű R32. 2003-ra a Golf R32 már duplakuplungos váltóval (DSG) is elérhetővé vált. Ebben az évben gördült le a 4,99 milliomodik Mk4 Golf a gyártósorról, hogy aztán még abban az évben átadja a stafétabotot az ötödik generáció számára.

Az osztályhatárok vége. Golf Mk5 – 2003-tól 2008-ig

Image

Az ötödik generációs Golf olyan kényelmet és dinamikát kínált, mely felüllicitálta a felső középosztályt képviselő számtalan versenytársat. Ugyanez vonatkozott a minőségre is. A lézerhegesztett karosszéria torziós merevsége 35 százalékkal nőtt az Mk5 Golf 2003-as bevezetésével. Ekkor jelent meg először opcióként a hátsó oldallégzsák is – a hat széria (első, első oldalsó, fejvédő) légzsákkal együtt már nyolc védte a benn ülőket. A kényelmet és a dinamikát illetően a Golf Mk5 magas pontszámokat ért el, köszönhetően az olyan megoldásoknak, mint a négy lengőkaros hátsó felfüggesztés és az új, 7 sebességes DSG, a bi-xenon fényszórók, az esőérzékelő, vagy a bukó-nyíló panoráma tetőablak, valamint az első direkt befecskendezéses, turbófeltöltéses benzinmotor megjelenése a GTI-ben csakúgy, mint a világ első turbófeltöltéses és kompresszoros Twincharger-e. Mire a hatodik generációs Golfot 2008-ban bemutatták, 3,4 millió darabot gyártottak le az Mk5 különböző változataiból.

High-end a kompaktok között. Golf Mk6 – 2008-tól 2012-ig

Image

2012 végére, mindössze 4 év alatt újabb 2,85 millió Golffal futott több az utakon a 2008-ban bemutatott hatodik generáció alapjaira építve. És ezúttal is hatalmasat lépett előre a biztonság: a még mindig lézerhegesztett karosszéria olyan merev volt, hogy a maximális 5 csillagot érte el az EuroNCAP töréstesztjén. Újabb légzsák is megjelent, mint széria: a térdlégzsák. A minőséget illetően az Mk6 Golf belseje kifejezetten úttörőnek számított. Olyan új asszisztensrendszereknek miatt lett a 2009-ben „Világ Év Autója” Golf a legfejlettebb generáció, mint a dinamikus fényszóróvezérlő Light Assist, a Park Assist, a Hill Start Assist és az adaptív lengéscsillapítás-szabályzás (DCC). Szintén elérhető funkciók: start/stop rendszer és energia-visszanyerési mód, dinamikus kanyarfényszóró és LED-es hátsó lámpák.

A súlyspirál visszafordítása. Golf Mk7 – 2012-től 2020-ig

Image

A Volkswagen 2012 szeptemberében, Berlinben ünnepelte a hetedik Golf generáció premierjét. Mindössze egy nappal később megkezdődött az addigra már 29,3 millió példányban eladott bestseller előértékesítése az első országokban. Az új Golf súlyát sikerült kb. 100 kg-mal csökkenteni, így fordítva vissza a gyakran emlegetett súlyspirált. Motortól függően sikerült akár 23 százalékkal is csökkenteni a fogyasztást az elődhöz képest. Emellett a Volkswagen új asszisztensrendszerek armadájával szerelte fel az új modellt. Megtalálható volt közöttük az automatikus másodlagos ütközésvédelem, a proaktív utasvédelmi rendszer csakúgy, mint az adaptív sebességtartó automatika és a városi vészfék funkció. 2020 elejéig körülbelül 6 millió Golf Mk7 került új tulajdonosához.

A digitális forradalmár. Golf MK8 – 2020-tól napjainkig

Image

2021. augusztus végéig kiemelt kedvezménnyel rendelheti meg új Golfját, legyen az akár az 5 ajtós klasszikus, a Variant verzió, az ikonikus GTI vagy a sportos hibrid GTE.

A Volkswagen Golf a legsikeresebb európai autó, amelynek hét ikonikus generációjából eddig több mint 35 millió példányt értékesítettek. A 2019 végén bemutatott, 2020 óta gyártásban levő digitalizált, összekapcsolt és intuitív új Golf még soha nem volt ilyen előremutató. Összes kijelzője és vezérlőegysége digitális, hálózatba kapcsoltsága pedig a világon az egyik legfejlettebb.

Mindenről tájékoztat. A vezető előtti digitális kijelző 10 hüvelykes (képátlója 25,4 centiméter), a digitális klíma háromzónás is lehet, a vezető hangulatát akár 32 féle színárnyalatban elérhető belső világítás teheti még kedvezőbbé. Kijelzőből manapság sosem elég, a középkonzolon 8,25 hüvelykes (20,95 centiméter képátlójú) képernyő teszi futurisztikussá a digitalizált Golf műszerfalát. A gesztus- és hangvezérlés természetesen továbbra is elérhető. Saját szavainkkal adhatunk utasítást (magyar nyelven nem érhető el) a rádiónak, a médialejátszónak (a hifi akár Harman Kardon is lehet), a telefonnak, a légkondicionáló berendezésnek és a beépített navigációs egységnek. Az autó minden lényeges elemében személyre szabható, az elmentett profilok pedig mindannyiszor aktiválódnak, ahányszor beülünk az autóba - ez a funkció különösen akkor hasznos, ha többen vezetik az autót.

Digitális ikon. Az új Volkswagen Golf a mobilitás ikonjából digitális ikonná változott, mérföldkövet teremt a digitalizált autózásban. Az utazás élménye tipikusan Golf, miközben az intelligens vezetősegédek révén autózás még sosem volt kényelmesebb és nyugalmasabb. Digitális szolgáltatásai közül előremutató az online segélyhívó, a lopásgátló és a szervizfoglaló funkció, mindezek alapja az okostelefonos irányíthatóság. Az új Golf az első Volkswagen, amely alapból rendelkezik a Car2X kapcsolódás képességével, az autó 800 méteres sugarú körben folyamatosan kommunikál az erre képes autókkal és infrastruktúrával, és ha indokolt, képi figyelmeztetést küld a vezetőnek.

Most először a Golf utólag is felextrázható: a We Upgrade funkcióval visszamenőleg lehet aktiválni olyan képességeit az autónak, mint az automatikus távolságtartó, a táblafelismerő, az automatikus távfénykapcsolás, az utastéri hangulatvilágítás, a navigáció, az okostelefon-kapcsolódás, a vezeték nélküli App-Connect (vezeték nélkül vezérelhető telefonos applikációk), wifi hotspot és online hangvezérlés.

Első a biztonság. Az opcionálisan elérhető, szélvédőre vetített (head-up) kijelző egyedülálló a kategóriában, szemünk elé tárja az aktuális sebességet, a vezetősegédek jelzéseit és a navigációs utasításokat egyaránt. Az információk a szembeforgalom ellenfényében is jól láthatók. A vetített kijelző megjelenítése szabályozható, kívánságra kikapcsolható. A Volkswagen Golf 8 részlegesen önvezető: intelligens sávtartója monoton és fárasztó vezetési szituációkban, például autópályán, vagy idegtépő dugóban rövid időre átveszi a vezetést és automatikusan a sáv közepén tartja az autót, biztonságos távolságra az előttünk haladótól.

A kamerás megfigyelőrendszerrel támogatott különleges mátrix LED fényszórók úgy varázsolnak nappalt az éjszakából és világítják meg az autó előtt az utat, illetve az út szélét, hogy közben egyetlen pillanatra sem zavarják a forgalom többi résztvevőjét.

Ötféle hibrid. Elsőségét a Golf a hajtásláncainak sokszínűségében is következetesen fenntartja, csak hibrid hajtásból ötféle változat áll a vásárlók rendelkezésére. A szíjas generátor-önindító, a 48V-os lítium-ion akkumulátor és a legújabb generációs hatékony TSI-motorok új mild-hibrid hajtást alkotnak az eTSI-ben. A Volkswagen három teljesítménnyel gyártja az eTSI Golfot (81 kW / 110 LE, 96 kW / 130 LE és 110 kW / 150 LE). A Golf két plug-in hibrid hajtású változatban is kapható. A fogyasztásra optimalizált változat, amelyet Magyarországon nem vezetnek be, 150 kW / 204 PS teljesítményt ad le, míg a sportos GTE 180 kW / 245 LE teljesítményt nyújt. Mindkét változatot 13 kWh-os lítium-ion akkumulátor táplálja, amely mintegy 60 kilométeres elektromos üzemű hatótávolságot tesz lehetővé. A legújabb Golf hagyományos motorokkal is kapható majd: a különböző piacokon elérhető lesz két háromhengeres benzinmotorral 90-110 lóerő teljesítménnyel, két négyhengeres dízelmotorral 115-150 lóerő teljesítménnyel, továbbá egy 130 lovas földgázas változatban (TGI, Magyarországon nem kerül bevezetésre). A TDI hajtásláncokban az újdonság az, hogy a Volkswagen twin-dosing technológiát (két SCR-katalizátort) alkalmaz a nitrogén-oxid (NOx) kibocsátás jelentős, akár 80 százalékos csökkentésére.

Lájkolja Facebook oldalunkat, hogy elsőként értesüljön az újdonságokról!

Bejelentkezés a hírlevélhez

Hírlevelünkkel rendszeresen információkat kap autókereskedésünkről és exkluzív ajánlatainkról.

A megadott adatok hibásak. Próbálkozzon újra.

Kérjük, válasszon megszólítást!

Sajnos a hírlevél regisztrációval kapcsolatosan probléma merült fel. Kérjük, próbálkozzon újra később.

Hölgy Hölgy
Úr Úr
Sie müssen bitte der Datenschutzerklärung zustimmen Sie müssen bitte der Datenschutzerklärung zustimmen

Köszönjük!

Sikeresen feliratkozott hírlevelünkre.

Küldünk Önnek egy levelet, amely tartalmaz egy megerősítő hivatkozást, melyet el kell fogadnia a regisztráció véglegesítéséhez.