1. Újautó
  2. A Golf története
2021.06.23.
Mobilnak maradni a Volkswagennel

A Golf története

Hét generáció és több, mint 35 millió példány. Tavaly óta kapható a Golf legújabb, 8. generációja. Az augusztus végéig meghosszabbított, kiemelt kedvezmény apropóján most tekintsük át röviden, hogyan vált a modell egy kategória – sőt, egy generáció – névadójává!

A Golf története

A kezdetek. Golf Mk1 – 1974-től 1983-ig

Image

Az első, szériában gyártott Golf 1974 márciusában gördült le a wolfsburgi gyártósorról és ugyanazon év májusában lett elérhető a kereskedésekben. Ezzel új korszak kezdődött egy olyan világban, amit évtizedekig a farmotoros, hátsókerék-hajtásos Bogár uralt: a elöl, keresztben elhelyezett motor és az elsőkerék-hajtás korszaka. Az 1973-ban bemutatott Scirocco és Passat kicsivel ezelőtt indította el e tendenciát. A Golffal a legnagyobb példányszámban gyártott kategória is átállt az új technológiára. Mint a legendás Bogár utódja, melyből több, mint 21,5 millió darabot gyártottak, a Giorgetto Giugiaro és a Volkswagen által kifejlesztett Golf Mk1-nek hihetetlen elvárásoknak kellett megfelelnie, ha folytatni akarta a Bogár által elkezdett történetet – mely addigra a világ legsikeresebb autója lett. Mint kiderült, a modern és biztonságos hajtásrendszer-koncepció, a csomagtérajtó és a hátsó ülés lehajtható háttámlája nyújtotta rugalmasság, illetve természetesen a forma olyan meggyőző volt, hogy 1976 októberére már az 1 milliomodik Golf legyártását ünnepelhették. Az első generációs Golfból – minden változatával és az (akkoriban) strukturálisan azonos Jettával együtt – 6,99 millió példány fogyott el a Föld minden kontinensén árulva.

Az első evolúciós lépés. Golf Mk2 – 1983-tól 1991-ig

Image

Az első evolúciós lépés. A második Golf volt az autó, amivel a baby boomer generáció, ma már az 50-es éveiket taposva, megtanult vezetni: míg az előd hamar az oktatók és tanulóvezetők kedvencévé vált, az új Golf véglegesen és visszafordíthatatlanul meghódította a generációt, mely később erről a modellről kapta egyik nevét. És ez a Golf volt, ami először lehetővé tette a tömegek számára a továbblépést – olyan műszaki megoldásokkal, mint a lambdaszonda-vezérelt katalizátor, az ABS vagy a termékvonal első összkerékhajtása. 1988 júniusára már több, mint 10 millió Golf készült: ez borzasztóan nagy szám. 6,3 millió legyártott példány után a második Golf generációt 1991 nyarán nyugdíjazta a márka.

A biztonság győzelme. Golf Mk3 – 1991-től 1997-ig

Image

1991 augusztusától a harmadik generációs Golffal a Volkswagen megadta a kezdő lökést a biztonság új korszakának. Először is az Mk3 Golf volt a termékcsalád első modellje, mely 1992-től első légzsákkal is elérhető volt, másodszor a karosszéria-tervezésben bekövetkezett hatalmas fejlődésnek köszönhetően jelentősen javultak a törési tulajdonságok. A Volkswagen forradalmasított passzív biztonságából következő megnövelt védelemből autóvezetők milliói profitáltak. Azonban számos más mérföldkő is a harmadik generációs Golf nevéhez fűződik: az első hathengeres motor (VR6), a sebességtartó automatika, az első oxidációs katalizátor dízelmotorokhoz, az első direkt befecskendezéses dízelmotor és az első oldallégzsák. 1994 májusában ünnepelte a Volkswagen a 15 milliomodik Golfot. 1997-ben, 4,83 millió eladott autót követően vezették ki a harmadik generációt.

A stílusikon. Golf Mk4 – 1997-től 2003-ig

Image

Mára az Mk4 Golf úttörő stílusikonná érett a dizájnszakemberek körében – kétségtelenül annak is köszönhetően, hogy visszaköszönt benne az 1974-es Mk1 Golf formája, a meghatározó C-oszloppal együtt. Az Mk4 Golffal a Volkswagen a szegmensben merőben új minőségi szabványokat vezetett be. Ezzel párhuzamosan az ESP debütálása hozzájárult a tömegek számára elérhető még nagyobb biztonsághoz. Később az ESP Németországban vált először sorozatgyártási szabvánnyá. A 132 kW-os Golf GTI, melyet 2001-ben, a GTI 25. születésnapján mutattak be, már most keresett klasszikus. Ezt követte 2002-ben az első direkt-befecskendezéses benzinmotorral (FSI) szerelt Golf és a szériaként járó fejvédő légzsákok megjelenése. Szintén 2002-ben jelent meg az akkor legsportosabb Golf: a 250 km/h végsebességű R32. 2003-ra a Golf R32 már duplakuplungos váltóval (DSG) is elérhetővé vált. Ebben az évben gördült le a 4,99 milliomodik Mk4 Golf a gyártósorról, hogy aztán még abban az évben átadja a stafétabotot az ötödik generáció számára.

Az osztályhatárok vége. Golf Mk5 – 2003-tól 2008-ig

Image

Az ötödik generációs Golf olyan kényelmet és dinamikát kínált, mely felüllicitálta a felső középosztályt képviselő számtalan versenytársat. Ugyanez vonatkozott a minőségre is. A lézerhegesztett karosszéria torziós merevsége 35 százalékkal nőtt az Mk5 Golf 2003-as bevezetésével. Ekkor jelent meg először opcióként a hátsó oldallégzsák is – a hat széria (első, első oldalsó, fejvédő) légzsákkal együtt már nyolc védte a benn ülőket. A kényelmet és a dinamikát illetően a Golf Mk5 magas pontszámokat ért el, köszönhetően az olyan megoldásoknak, mint a négy lengőkaros hátsó felfüggesztés és az új, 7 sebességes DSG, a bi-xenon fényszórók, az esőérzékelő, vagy a bukó-nyíló panoráma tetőablak, valamint az első direkt befecskendezéses, turbófeltöltéses benzinmotor megjelenése a GTI-ben csakúgy, mint a világ első turbófeltöltéses és kompresszoros Twincharger-e. Mire a hatodik generációs Golfot 2008-ban bemutatták, 3,4 millió darabot gyártottak le az Mk5 különböző változataiból.

High-end a kompaktok között. Golf Mk6 – 2008-tól 2012-ig

Image

2012 végére, mindössze 4 év alatt újabb 2,85 millió Golffal futott több az utakon a 2008-ban bemutatott hatodik generáció alapjaira építve. És ezúttal is hatalmasat lépett előre a biztonság: a még mindig lézerhegesztett karosszéria olyan merev volt, hogy a maximális 5 csillagot érte el az EuroNCAP töréstesztjén. Újabb légzsák is megjelent, mint széria: a térdlégzsák. A minőséget illetően az Mk6 Golf belseje kifejezetten úttörőnek számított. Olyan új asszisztensrendszereknek miatt lett a 2009-ben „Világ Év Autója” Golf a legfejlettebb generáció, mint a dinamikus fényszóróvezérlő Light Assist, a Park Assist, a Hill Start Assist és az adaptív lengéscsillapítás-szabályzás (DCC). Szintén elérhető funkciók: start/stop rendszer és energia-visszanyerési mód, dinamikus kanyarfényszóró és LED-es hátsó lámpák.

A súlyspirál visszafordítása. Golf Mk7 – 2012-től 2020-ig

Image

A Volkswagen 2012 szeptemberében, Berlinben ünnepelte a hetedik Golf generáció premierjét. Mindössze egy nappal később megkezdődött az addigra már 29,3 millió példányban eladott bestseller előértékesítése az első országokban. Az új Golf súlyát sikerült kb. 100 kg-mal csökkenteni, így fordítva vissza a gyakran emlegetett súlyspirált. Motortól függően sikerült akár 23 százalékkal is csökkenteni a fogyasztást az elődhöz képest. Emellett a Volkswagen új asszisztensrendszerek armadájával szerelte fel az új modellt. Megtalálható volt közöttük az automatikus másodlagos ütközésvédelem, a proaktív utasvédelmi rendszer csakúgy, mint az adaptív sebességtartó automatika és a városi vészfék funkció. 2020 elejéig körülbelül 6 millió Golf Mk7 került új tulajdonosához.

A digitális forradalmár. Golf MK8 – 2020-tól napjainkig

Image

2021. augusztus végéig kiemelt kedvezménnyel rendelheti meg új Golfját, legyen az akár az 5 ajtós klasszikus, a Variant verzió, az ikonikus GTI vagy a sportos hibrid GTE.

A Volkswagen Golf a legsikeresebb európai autó, amelynek hét ikonikus generációjából eddig több mint 35 millió példányt értékesítettek. A 2019 végén bemutatott, 2020 óta gyártásban levő digitalizált, összekapcsolt és intuitív új Golf még soha nem volt ilyen előremutató. Összes kijelzője és vezérlőegysége digitális, hálózatba kapcsoltsága pedig a világon az egyik legfejlettebb.

Mindenről tájékoztat. A vezető előtti digitális kijelző 10 hüvelykes (képátlója 25,4 centiméter), a digitális klíma háromzónás is lehet, a vezető hangulatát akár 32 féle színárnyalatban elérhető belső világítás teheti még kedvezőbbé. Kijelzőből manapság sosem elég, a középkonzolon 8,25 hüvelykes (20,95 centiméter képátlójú) képernyő teszi futurisztikussá a digitalizált Golf műszerfalát. A gesztus- és hangvezérlés természetesen továbbra is elérhető. Saját szavainkkal adhatunk utasítást (magyar nyelven nem érhető el) a rádiónak, a médialejátszónak (a hifi akár Harman Kardon is lehet), a telefonnak, a légkondicionáló berendezésnek és a beépített navigációs egységnek. Az autó minden lényeges elemében személyre szabható, az elmentett profilok pedig mindannyiszor aktiválódnak, ahányszor beülünk az autóba - ez a funkció különösen akkor hasznos, ha többen vezetik az autót.

Digitális ikon. Az új Volkswagen Golf a mobilitás ikonjából digitális ikonná változott, mérföldkövet teremt a digitalizált autózásban. Az utazás élménye tipikusan Golf, miközben az intelligens vezetősegédek révén autózás még sosem volt kényelmesebb és nyugalmasabb. Digitális szolgáltatásai közül előremutató az online segélyhívó, a lopásgátló és a szervizfoglaló funkció, mindezek alapja az okostelefonos irányíthatóság. Az új Golf az első Volkswagen, amely alapból rendelkezik a Car2X kapcsolódás képességével, az autó 800 méteres sugarú körben folyamatosan kommunikál az erre képes autókkal és infrastruktúrával, és ha indokolt, képi figyelmeztetést küld a vezetőnek.

Most először a Golf utólag is felextrázható: a We Upgrade funkcióval visszamenőleg lehet aktiválni olyan képességeit az autónak, mint az automatikus távolságtartó, a táblafelismerő, az automatikus távfénykapcsolás, az utastéri hangulatvilágítás, a navigáció, az okostelefon-kapcsolódás, a vezeték nélküli App-Connect (vezeték nélkül vezérelhető telefonos applikációk), wifi hotspot és online hangvezérlés.

Első a biztonság. Az opcionálisan elérhető, szélvédőre vetített (head-up) kijelző egyedülálló a kategóriában, szemünk elé tárja az aktuális sebességet, a vezetősegédek jelzéseit és a navigációs utasításokat egyaránt. Az információk a szembeforgalom ellenfényében is jól láthatók. A vetített kijelző megjelenítése szabályozható, kívánságra kikapcsolható. A Volkswagen Golf 8 részlegesen önvezető: intelligens sávtartója monoton és fárasztó vezetési szituációkban, például autópályán, vagy idegtépő dugóban rövid időre átveszi a vezetést és automatikusan a sáv közepén tartja az autót, biztonságos távolságra az előttünk haladótól.

A kamerás megfigyelőrendszerrel támogatott különleges mátrix LED fényszórók úgy varázsolnak nappalt az éjszakából és világítják meg az autó előtt az utat, illetve az út szélét, hogy közben egyetlen pillanatra sem zavarják a forgalom többi résztvevőjét.

Ötféle hibrid. Elsőségét a Golf a hajtásláncainak sokszínűségében is következetesen fenntartja, csak hibrid hajtásból ötféle változat áll a vásárlók rendelkezésére. A szíjas generátor-önindító, a 48V-os lítium-ion akkumulátor és a legújabb generációs hatékony TSI-motorok új mild-hibrid hajtást alkotnak az eTSI-ben. A Volkswagen három teljesítménnyel gyártja az eTSI Golfot (81 kW / 110 LE, 96 kW / 130 LE és 110 kW / 150 LE). A Golf két plug-in hibrid hajtású változatban is kapható. A fogyasztásra optimalizált változat, amelyet Magyarországon nem vezetnek be, 150 kW / 204 PS teljesítményt ad le, míg a sportos GTE 180 kW / 245 LE teljesítményt nyújt. Mindkét változatot 13 kWh-os lítium-ion akkumulátor táplálja, amely mintegy 60 kilométeres elektromos üzemű hatótávolságot tesz lehetővé. A legújabb Golf hagyományos motorokkal is kapható majd: a különböző piacokon elérhető lesz két háromhengeres benzinmotorral 90-110 lóerő teljesítménnyel, két négyhengeres dízelmotorral 115-150 lóerő teljesítménnyel, továbbá egy 130 lovas földgázas változatban (TGI, Magyarországon nem kerül bevezetésre). A TDI hajtásláncokban az újdonság az, hogy a Volkswagen twin-dosing technológiát (két SCR-katalizátort) alkalmaz a nitrogén-oxid (NOx) kibocsátás jelentős, akár 80 százalékos csökkentésére.

Lájkolja Facebook oldalunkat, hogy elsőként értesüljön az újdonságokról!

Bejelentkezés a hírlevélhez

Hírlevelünkkel rendszeresen információkat kap autókereskedésünkről és exkluzív ajánlatainkról.

A megadott adatok hibásak. Próbálkozzon újra.

Kérjük, válasszon megszólítást!

Sajnos a hírlevél regisztrációval kapcsolatosan probléma merült fel. Kérjük, próbálkozzon újra később.

checkbox_default

Köszönjük!

Sikeresen feliratkozott hírlevelünkre.

Küldünk Önnek egy levelet, amely tartalmaz egy megerősítő hivatkozást, melyet el kell fogadnia a regisztráció véglegesítéséhez.