A VW legforróbb ferdehátújának húsz éve: a Golf R amerikai szemmel
Bár a Golf R 20. születésnapját ünneplő 20th Anniversary Edition hozzánk nem jut el, nézzük meg, mit jelent a modell a világ másik végén, Amerikában élő társainknak!

Húsz évvel ezelőtt a Volkswagen Golf R32 viharos gyorsasággal meghódította a világot. Az erejéről, teljesítményéről, egyedi megjelenéséről és jellegzetes kipufogóhangjáról ismert – az „R” a Golf R-ben a német „rennen” vagyis „versenyzés” szót jelenti –Mk4 Golf R32 népszerűsége már első európai megjelenésekor az egekbe szökött, és ez a lelkesedés az Egyesült Államokba is begyűrűzött, miután a 2004-es modellévben egy Amerikának gyártott változatot is bemutattak.


Ha a jó dolgok kis adagban érkeznek, akkor a nagyszerű autóknak kis tételekben kell érkezniük: míg a Volkswagen mindössze 5017 darab 2004-es Golf R32-t gyártott az amerikai piac számára, az R márka zászlóshajója már két évtizede ejti ámulatba az autók szerelmeseit, és ma is sokakat lenyűgöz. A 2008-as modellévben az Mk5 Golf R32 egy újabb limitált kiadása érkezett az Egyesült Államokba. A következők még erősebbek lettek: a 2012-es modellévben debütált Mk6 Golf R, majd az Mk7 a 2015-ös modellévben. Legutóbb a vadonatúj, 2022-es modellévű Mk8 Golf R-et mutatták be, és máris a közönség kedvence lett. Miközben a Volkswagen az R 20. évfordulóját egy különleges, 20th Anniversary Edition változattal ünnepli, visszatekintünk arra, hogy ez az ikonikus legenda miként épített fel kultuszt az évek során.
Valóban egyedülálló jármű
A maga korában a Golf R32 úttörő volt: keskeny hengerszögű VR6-os motorja, hatfokozatú manuális váltója, 4Motion® összkerékhajtása és jellegzetes kipufogóhangja egy igazán egyedülálló teljesítményű ferdehátúvá tette, nem csak a Volkswagen modellek, de az ipar számára is.
Az R32 közvetlenül a gyárból alacsonyabb felfüggesztéssel, erősebb fékekkel, mély első légterelővel, jelentős lengőpanelekkel és nagyobb, a hátsó lökhárítóba épített ikerkipufogókkal érkezett, mely utóbbiak a Volkswagen of America Golf termékmenedzsere, Megan Closset szerint „dühös, jellegzetes kipufogóhangot” szolgáltattak.
„Egyszerűen van valami az R modellekben, amelyek az R32-vel kezdődtek – megvan az erőbeni fölény; megvan a 4Motion® összkerékhajtás” – mondta Closset, aki az elmúlt néhány évben segített a modell ki- és továbbfejlesztésében. "A kezelhetőség szempontjából ez egy teljesen más jármű volt, mint bármely más Golf vagy VW abban a korszakban."



Apró, mégis erős követőtábor
Amikor először megjelent, a Golf R32 tulajdonosok közössége kicsi volt az Egyesült Államok számára gyártott járművek korlátozott száma miatt. Az évek során e közösség robbanásszerűen megnőtt, bizonyítva e különleges irányvonal tartós erejét és örökségét.
Mára a tulajdonosok és rajongók online közösségei webszerte felbukkantak, és fórumokat hoztak létre a Golf R32-k és Golf R-ek megünneplésére, valamint arra, hogy megmutassák, milyen különleges kötődést mutatnak járműveik iránt.
Closset, maga is egy eredeti Golf R32 tulajdonos, így magyarázta:
„Ez a ragaszkodás olyan érzelmekkel teli, amihez nehéz adatokat vagy pontos érvelést kötni – maga a közösség, amelyet a jármű épít, teszi oly különlegessé.”
20th Anniversary Edition: születésnapi parti a Golf R márka számára
Míg az R szériás autók az évek során számos változáson mentek keresztül, Closset megerősítette, hogy a 2023-as Golf R 20th Anniversary Editiont a rajongói kultuszt szem előtt tartva tervezték, így a dizájn a nosztalgiát párosítja a funkcionalitással és a csúcsteljesítménnyel. És ami még ennél is fontosabb, ez az R 20 évének globális ünnepe – sok más Golf R piacon is árulják a 20. évfordulós kiadás változatát.
Az ikonikus kék színű logó elhelyezésétől a különleges, 20. évfordulós logót megjelenítő fénykivetítésekig, és még sok minden másig, vidám „easter egg-ek” találhatók az autón ennek a különleges pillanatnak és kiadásnak a jegyében. Mindennek a tetejébe, mert mi lenne egy Golf R sorozatú jármű történelmi formatervezés nélkül, ez a modell lesz a Volkswagen első sorozatgyártású autója, amely valódi szénszálas díszítéssel érkezik. A 2023-as Golf R 20th Anniversary Edition a „slick top”, azaz „sima tető” megjelenést kedvelő amerikai rajongók felé történő főhajtásként elhagyta a napfénytetőt.
És – Észak-Amerikában egyedülállóan – a Golf R 20th Anniversary Edition továbbra is választási lehetőséget kínál a rajongóknak a 6 sebességes manuális vagy a 7 sebességes DSG® automata sebességváltó között: „Ahogy a világ egy automatizáltabb vezetési módra vált, különösen az Egyesült Államokban, fontos, hogy továbbra is tiszteletben tartsuk a kézi sebességváltó örökségét, és választási lehetőséget adjunk azoknak, akik ezt tekintik a vezetési élmény csúcsának” – mondta Closset.
Lájkolja Facebook oldalunkat, hogy elsőként értesüljön az újdonságokról és érdekességekről!